ساخت سوله در اصفهان

گزارش پروژه اجرای سوله شماره ۵ شرکت شفیق – قسمت پنجم

موضوع : خاک برداری

کارفرما : گروه صنعتی و بازرگانی شفیق

پیمانکار : شرکت فراسازان آبان بنیان

نویسنده : عارف ملائی

شهریور ماه 1401

هدف از خاک برداری ساختمان برداشت مصالح و مواد خاکی ،شن ،ماسه ،قلوه سنگ و … به منظور ایجاد سطحی یکنواخت، شیب بندی وآماده سازی محل پی ساختمان و  راه های ارتباطی و تامین خاک می باشد . همچنین خاک برداری برای جمع آوری خاک های نباتی و در قسمت هایی از پروژه که سطح خاک از سطح تراز مدنظر بالاتر باشد.

و یا سازه نیاز به گودبرداری داشته باشد انجام می شود .در پروژه شفیق به علت اینکه زمین مورد نظر قبل از احداث سوله، باغ بوده درخت هایی در زمین موجود بود. پس از جابجایی بوته های درخت به دلیل وجود خاک نباتی( ریشه خاک) اقدام به خاک برداری شد.

یکی از مواردی که پیشنهاد می شود از آن دیدن کنید ساخت سوله در اصفهان می باشد . جهت مشاهده بر روی لینک مربوطه کلیک کنید.

عمدتا خاک برداری با ماشین آلات ای مانند بیل مکانیکی، لودر ،بولدوزر ،کامیون ، بیل بکو و پیکور انجام می شود .و هنگام استفاده از ماشین آلات باید تمام مسائل مربوط به ایمنی ماشین آلات خاک برداری در کارگاه رعایت شود. برای جمع آوری خاک نباتی پروژه از بیل مکانیکی برای کندن خاک، و کامیون برای حمل خاک استفاده می شود. نکته مهم  در این مدل خاک برداری ها کندن تا رسیدن به خاک مناسب (که به تایید چشمی ناظر برسد، و آزمایشگاه خاک تائید  کند  خاک مناسب می باشد )ادامه دارد..

به دلیل وجود شاخه و درخت در خاک ابتدا باید کامیون با خاک بارگیری شود.  و سپس شاخه ها روی خاک قرار گیرد و  یک یا دو بیل  خاک روی شاخه ها ریخته  شود. که در طول مسیر  شاخه ها سر جای خود قرار گیرد .به این طریق حجم بیشتری از خاک با تعداد سرویس کمتر از کارگاه خارج می شود .مورد بعدی که در عملیات  خاکی باید رعایت شود داشتن رسید هایی می باشد که یک نفر از افراد مستقر در کارگاه  (ترجیحا نگهبان)مسئول دادن رسید به کامیون ها باشد ،و به این ترتیب تعداد کامیون های خاکی که از کارگاه بیرون می‌رود کاملاً دقیق و مشخص می‌باشد.

ترجیحاً بهتر است از رسیدهای دوبرگی استفاده شود . که یکی نزد کارفرما و یکی را به پیمانکار( راننده کامیون) تحویل دهد .و برای حساب کردن در صورت مغایرت رسید ها با هم چک می شود. در این پروژه پس از برداشت ۴۰ سانتی متر خاک نباتی  به خاک  مناسب (سرخه) رسیدیم. پس از خاک برداری و رسیدن به خاک مناسب  کف کانال رگلاژ و توسط کمپکتور دستی یا غلطک کوبیده می‌شود. در این پروژه مساحت حدود ۲۰۰ متر مربع که دارای خاک نباتی بود خاکبرداری  و توسط غلطک کوبیده شد،و سپس با استفاده از ملات شفته آهک همتراز با خاک بستر  می شود.

همچنین پیشنهاد می شود از صفحه ساخت اسکلت فلزی در اصفهان را نیز مشاهده فرمایید.

دومین مرحله از خاک برداری در پروژه شفیق خاک برداری پی و فونداسیون سوله می باشد .که پس از خاک ریزی و گچ ریزی زمین محل پی ها طبق نقشه مشخص می گردد و عملیات خاک برداری پی انجام می شود. خاک برداری در این قسمت پروژه  توسط بیل بکهو انجام می شود. بیل بکهو ها گونه ای تراکتور های خودگردان می‌باشند که در پشت خود یک بیل مکانیکی و در بخش جلویی بیل جلو دارند.

و برای کارهای سبک استفاده می شود کلیه مشخصات عمومی آنها مانند لودرها و بیل های مکانیکی است. به دلیل دو کار بودن این ماشین در بسیاری از پروژه های کوچک از این وسیله استفاده می شود. توسط بیل مکانیکی عقب بیل بکهو و با استفاده از پاکت بیل مناسب( بستگی به ابعاد پی دارد) پی کنی انجام می شود.و بهتر است هم زمان با کندن زمین بارگیری خاک نیز انجام شود .و خاک به محلی بیرون از پروژه انتقال داده شود .در صورتی که خاک حاصل از پی کنی مناسب باشد و در پروژه به خاک نیاز داشته باشیم از همین خاک جهت خاکریزی پروژه استفاده می شود.

و گاهی ممکن است زمان دیگری در پروژه به خاک نیاز داشته باشیم و خاک را در محل مناسب دپو می کنیم و در زمان خاکریزی بعدی از همان خاک استفاده می کنیم . باید خاک برداری با بیل بکهو با دقت انجام شود چون در صورتی که پی کنی بیشتر از نقاط گچ ریزی شده انجام شود باید همان حجمی که خاک بیشتر برداشته شده بتن ریزی انجام شود . که عملاً حجم بتن ریزی بیشتر می‌شود. و  در صورتی که خاک کمتر از نقاط گچ ریزی شده کنده شود باید به صورت دستی خاک اضافه جمع آوری گردد و به خارج از پروژه حمل شود .

که در هر دو صورت، زمان و هزینه بیشتری را باید صرف کنیم . و همچنین در قسمتی از پروژه (طول ۸۰ متر)که به دلیل وجود شناژ قدیمی امکان استفاده از بیل بکهو وجود نداشت . از بیل مکانیکی جهت تخریب شناژ استفاده شد. در جهت عمق شناژ۱۰ سانتیمتر بیشتر خاک برداری انجام می شود. تا فضا برای اجرای بتن  مگر مهیا باشد.

همان طور که در قسمت گودبرداری ساختمان توضیح داده شد. مالکان جهت خاک برداری فنداسیون از بیل میکانیکی استفاده می کنند .که قرارداد فی مابین مالکان و پیمانکار خاک برداری به دو صورت مترمکعبی و یا کنتراتی می باشد. در حالت کنتراتی اصلا نیاز به محاسبه حجم خاک برداری نیست و بر اساس تجربه شخصی و ریسکی است .که پیمانکار خاک برداری قبول می کند.

اگر شما دامداری دارید و به یک سوله مناسب نیازمندید، مقاله بهترین سوله برای دامداران را مشاهده کنید.

و بیشتر برای کارهای با حجم خاکبرداری کم کاربرد دارد.  در اکثر پروژه ساختمانی بر اساس مترمکعبی قرارداد بسته می شود. یعنی پپمانکار خاکبرداری  به ازای هر متر مکعب خاک برداری و حمل آن مقدار x ریال از مالک دریافت می نماید . در این نوع پروژه  نیاز به حضور نقشه بردار جهت محاسبه حجم خاکبرداری  می باشد. البته لازم به ذکر است که در برخی از پروژه ها مالکان و پیمانکاران با هم توافق می کنند .و به صورت تجربی حجم را محاسبه می کنند. (تقریبی)

برای جلوگیری از بروز خطرهایی نظیر پرتاب سنگ، سقوط افراد، حیوانات، مصالح ساختمانی و ماشین‌آلات و سرازیر شدن آب به داخل گود و برخورد افراد و وسایط نقلیه با کاربران و ماشین‌آلات حفاری و خاک برداری، باید اطراف محل حفاری و خاک برداری به نحوی مناسب حصارکشی و محافظت شود. در مجاورت معابر فضای عمومی، محل حفاری و خاک برداری باید با علائم هشدار دهنده که در شب و روز قابل رویت باشد مجهز شود.

در گودبرداری‌هایی که عملیات اجرایی به علت محدوده ابعاد آن با مشکل نور مواجه می‌شوند، لازم است به تامین وسایل روشنایی و تهویه، اقدام لازم به عمل آ‌ید.خاک و مصالح حاصل از گودبرداری نباید به فاصله کمتر از نیم متر کمتر از لبه گود ریخته شود. همچنین این مصالح در پیاده‌روها و معابر عمومی به نحوی انباشته شود که مانع عبور و مرور یا موجب بروز حادثه نشود.

قبل از استقرار ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی از قبیل جرثقیل، بیل مکانیک، لودر، کامیون و… یا انباشتن خاک‌های حاصل از گودبرداری یا مصالح ساختمانی در مجاورت گود، باید ضمن رعایت فاصله مناسب از لبه گود، نسبت به تامین پایداری دیوارهای گود نیز اقدام شود. در گودهایی که عمق آنها بیش از یک متر باشد، کارگر در محل کار به تنهایی در محل کار گمارده شود.

درمحل گودبرداری‌های عمیق و سریع، یک نفر نگهبان باید مسوولیت نظارت بر ورود و خروج کامیون‌ها و ماشین‌آلات سنگین را عهده‌دار باشد و نیز برای آگاهی کارگران و سایر افراد، علائم هشداردهنده در محور و محل ورود و خروج کامیون‌ها و ماشین‌ مزبور نصب شود. در موارد زیر باید دیوارهای محل گودبرداری به طور دقیق مورد بررسی و بازدید قرار گرفته و در نقاطی که خطر ریزش به وجود ‌آمده است، مهارها و وسایل ایمنی لازم از قبیل شمع، سپر و… نصب یا مهارهای موجود تقویت شود

بعد از بارندگی شدید

عد از وقوع طوفان‌های شدید، سیل و زلزله

بعد از یخبندان‌های شدید

بعد از هرگونه عملیات انفجاری

بعد از ریزش‌های ناگهانی

بعد از وارد آمدن صدمات اساسی به مهارها

بعد از هرگونه ایجاد وقفه در فعالیت سازمانی

گالری تصاویر

5/5 - (2 امتیاز)

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *